Apple heeft gesprekken gevoerd met de Britse automaker McLaren Technology Group over een overname. Dat meldt de Financial Times donderdag op basis van ingewijden. De Amerikaanse techgigant heeft ook gesproken over een strategische investering in McLaren.
McLaren ontkent de geruchten. “Er is geen sprake van een overname of strategische investering”, aldus een woordvoerder van McLaren tegenover Business Insider. “Het is nergens op gebaseerd.”
Aan McLaren zou een prijskaartje hangen van 1,2 tot 1,7 miljard euro, volgens de Britse zakenkrant.
McLaren is een producent van sportwagens en runt het gelijknamige Formule 1-team. Maar het bedrijf doet ook onderzoek naar fabrieksprocessen en statistische analyse. Zo is de technologie van McLaren toegepast om vliegbewegingen op Heathrow efficiënter in te richten.
Eerder dit jaar beweerde de toonaangevende autosportjournalist Joe Saward nog dat Apple keek naar de aankoop van de hele Formule 1. Uiteindelijk werd de belangrijkste raceklasse ter wereld verkocht aan Liberty Media, een dochterbedrijf van Ziggo-eigenaar Liberty Global. De deal moet nog goedgekeurd worden door aandeelhouders en toezichthouders.
McLaren boekte in 2014 een omzet van 265 miljoen pond en een verlies van 22,6 miljoen pond, volgens de meest recente openbare cijfers, aldus de Financial Times.
Door het nieuws laaien de geruchten weer op over wat Apple van plan is in de auto-industrie.
Apple heeft een beroemde auto-afdeling, Project Titan, maar het bedrijf heeft nooit bevestigd dat het werkt aan een elektrische of zelfrijdende auto. Volgens de meest recente geruchten richt Apple zich op het ontwikkelen van software voor zelfrijdende auto's in plaats van het bouwen van een eigen auto.
Maar Apple's grootste kracht ligt op het gebied van ontwerpen, de productieketen en het fabricageproces. Als Apple een auto gaat maken, lijkt het waarschijnlijk dat het zowel de hardware als software bouwt, net als bij de iPhone.
Met een overname van McLaren krijgt Apple een hoop racetechnologie tot zijn beschikking, en een team van ervaren techneuten. McLaren bezit verschillen waardevolle patenten, waaronder die voor hightech materialen als koolstofvezel en aluminium.
Het Britse autobedrijf doet ook veel onderzoek naar sensoren en data, met de tak McLaren Electronic Systems. Zo vergelijkt McLaren gegevens die realtime verzameld worden tijdens F1-races met historische data. Dat betekent dat het bedrijf ook zeker de stroom aan informatie aan moet kunnen die een 'slimme auto' genereert.
Een van de uitdagingen van Apple is dat het om moet kunnen gaan met die datastroom van auto's die momenteel rondrijden in Californië. Die bolides tjokvol sensoren produceren bijna 2GB aan data per kilometer.